معاون اجتماعی دادگستری: خشونت و طلاق در صدر پرونده‌های دادگستری اردبیل است/ لزوم همراهی رسانه‌ها در بحث پیشگیری

رزرو وقت مشاوره

برای دریافت مشاوره از تیم مرکب از بهترین مشاوران حقوقی، قضایی، ثبتی و روانشناسی کافی است درخواست خود را ثبت کنید

لینک کوتاه مطلب

https://www.moshaverambash.com/?p=7409

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

شاید برای شما کاربردی باشد

درخواست مشاوره

به گزارش سایت«مشاورم باش» به نقل از خبرگزاری جمهوری اسلامی،به گزارش خبرنگار  ایرنا، جلال آفاقی روز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: جرایم اولویت‌دار در استان اردبیل به ترتیب جرایم مرتبط با خشونت و سپس سرقت، اعتیاد و سایر جرایم است و در بحث دعاوی حقوقی یکی از موارد اولویت‌دار اختلاف‌های خانوادگی و به عبارت دیگر پرونده‌های طلاق است.

وی افزود: پیش‌تر مسایل مرتبط با فقر و اعتیاد به عنوان عوامل اصلی طلاق در جامعه در نظر گرفته می‌شد؛ ولی با بررسی‌های کارشناسانه پرونده‌های طلاق، علت اصلی در وضعیت فعلی متاسفانه فضای مجازی، خیانت، ضعف مهارت‌های ارتباطی، سپس مسائل اقتصادی و مشکلات معیشتی، اختلالات جنسی، حسن معاشرت و بسیاری از موارد دیگر است که پیش‌تر مورد توجه قرار نمی‌گرفت اما رسانه‌ها باید در این زمینه ورود کنند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اردبیل با تاکید بر اینکه اصحاب رسانه یکی از یاوران پیشگیری از وقوع جرایم و آسیب‌های اجتماعی هستند، بیان کرد: بر اساس اصل ۵ بند ۱۵۶ قانون اساسی، انجام اقدامات مناسب برای کاهش آسیب‌های اجتماعی و به عبارتی دیگر پیشگیری از وقوع جرم بر عهده قوه قضاییه است که این وظیفه هم بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و هم بر اساس سند تحول قضایی بر عهده معاونت اجتماعی قرار گرفته است.

وی تدوین سند تحول و تعالی قضایی توسط قوه قضاییه در سال ۱۳۹۹ را یادآور شد و اضافه کرد: در این سند ماموریت‌هایی برای معاونت‌های قوه قضاییه مشخص گردید که به تایید و امضای مقام عظمای ولایت هم رسیده است.

آفاقی گفت: در ماموریت پنجم این سند موضوع پیشگیری از جرایم و طرح دعاوی بر عهده معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم گذاشته شده است و هدف از آن دستیابی آسان به عدالت و مهمتر از آن افزایش و تقویت اعتماد مردم به دستگاه قضایی به منظور مشارکت جویی و مردم-محور شدن دستگاه قضایی است.

وی ادامه داد: اگر امروز اصحاب رسانه بخواهند بر هر موضوعی که در جامعه به عنوان معضل و آسیب اجتماعی وجود دارد، دلسوزانه و با رعایت قانون ورود کنند، بدون شک آن آسیب از بین رفتنی است و بر این اساس نقش اصحاب رسانه به عنوان یاوران و دیده‌بان پیشگیری بی‌بدیل است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اردبیل اظهار کرد: در این معاونت با همدلی همکاران و اعتقاد به نقش بی‌نظیر مطبوعات و فضای مجازی امسال شعار تعامل با اصحاب رسانه به عنوان زبان گویای جامعه یا به تعبیری مدعی العموم دوم و چشم بینای آحاد مردم در موضوع شناسایی آسیب‌ها و خاستگاه‌های جرایم انتخاب شده است تا با این قشر تعامل بیشتری داشته باشیم.

مطالبه‌گری جزو وظایف ذاتی رسانه‌هاست

وی افزود: هنگامی که یکی از خبرگزاری‌ها یا رسانه‌های معتبر در موضوعی متمرکز شوند، با ورود به‌هنگام دستگاه قضایی مشکلات بلافاصله مرتفع می‌شود؛ در این راستا مطالبه‌گری حق مسلم اصحاب رسانه و جزو وظایف ذاتی آنها است.

آفاقی بیان کرد: چنان که قاضی هنگام بررسی پرونده‌ها باید شجاع باشد، در بحث رسانه نیز این شجاعت و تحت تاثیر قرار گرفتن نباید وجود داشته باشد؛ زیرا رسانه‌ها و مطبوعات رکن چهارم مردم‌سالاری هستند و اگر حمایت نشوند، در بسیاری از فسادهای موجود در بطن جامعه از جمله در حوزه‌های مدیریتی ورود نکنند، خود را مسئول انتقال آن و ارتقای آگاهی‌های عمومی مردم ندانند، به طور حتم بستر برای ارتکاب بسیاری از فسادها و جرم‌ها فراهم می‌شود.

وی اصحاب رسانه را دارای مسئولیت قانونی و شرعی در این زمینه عنوان کرد و گفت: رسانه‌ها و مطبوعات در شکل‌گیری افکار عمومی، حفظ ارزش‌ها و هنجارها نقش بی‌بدیلی دارند و در نهایت موفقیت دستگاه قضایی همان موفقیت در ارتقای امنیت اجتماعی و روانی جامعه است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اردبیل اضافه کرد: دستگاه قضایی استان بر اساس تاکیدات رئیس‌کل دادگستری حمایت از اصحاب رسانه را در دستور کار دارد تا بتواند با کمک توانمندی آنها در انجام ماموریت‌ها موفقیت بیشتری کسب کند؛ چنان که یکی از تاکیدات سند تحول قضایی در بحث آسیب‌های اجتماعی، کاهش وقوع جرایم و حتی دعاوی استفاده بهینه از ظرفیت اصحاب رسانه و فضای مجازی است.

وی اظهار کرد: پیشگیری مهم و اصلی پیشگیری فرهنگی و اجتماعی است که مسئولیت آن بر عهده متولیان فرهنگی است و زمانی می‌توان در امر پیشگیری موفق شد که زیرساخت‌های اقدامات اجتماعی و پیشگیری فراهم باشد و آگاهی‌های مردم در موضوعات حقوقی افزایش یابد.

آفاقی تاکید کرد: تا زمانی که این اتفاق نیفتاده باشد و رسانه‌ها وارد گود نشوند، موفقیت چندانی را حاصل نخواهیم کرد؛ در این راستا وظیفه دستگاه قضایی پیشگیری حقوقی و قضایی است که تعریف خاص خود را دارد و شامل صدور احکام به موقع، قاطع و متناسب در راستای اصلاح مجرم، باز اجتماعی شدن او و جلوگیری از تکرار جرم است.

وی با بیان اینکه تجربه نشان داده است پیشگیری حقوقی و قضایی در اولویت‌های بعدی قرار دارد، گفت: با توجه به خلاء‌های قانونی یا بازدارنده نبودن برخی مجازات‌ها، موفقیت در بحث حقوقی و قضایی چندان ملموس نیست.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اردبیل اضافه کرد: امروز دغدغه مقام عظمای ولایت، ریاست محترم قوه قضاییه و رئیس‌کل دادگستری این استان اقدامات پیشگیرانه در مورد مسائل اجتماعی است و از این رو دست یاری به سمت اصحاب رسانه دراز شده است.

جهت ارج نهادن به مقام والای قضاء، قضاوت و تکریم از مقام شامخ شهید مظلوم آیت‌الله بهشتی به عنوان نخستین مسئول دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران که در هفتم تیر ۱۳۶۰ بر اثر انفجار بمب در محل دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی به شهادت رسید، یکم تا هفتم تیرماه با عنوان هفته قوه قضاییه نام‌گذاری شده است.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *