رئیس کانون سردفتران و دفتریاران عنوان کرد: درخواست بازنشستگی ۴۰۰ سردفتر و واگذاری امتیاز سردفتری/برگزاری آزمون سردفتری در سال جاری

رزرو وقت مشاوره

برای دریافت مشاوره از تیم مرکب از بهترین مشاوران حقوقی، قضایی، ثبتی و روانشناسی کافی است درخواست خود را ثبت کنید

لینک کوتاه مطلب

https://www.moshaverambash.com/?p=7493

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

شاید برای شما کاربردی باشد

درخواست مشاوره

به گزارش سایت«مشاورم باش» به نقل اط سایت عدلنامه،علی خندانی، رئیس کانون سردفتران و دفتریاران، در نشست خبری ضمن گرامیداشت هفته قوه قضاییه و یاد و خاطره شهدای هفتم تیر اظهارداشت: در هر قشر و صنفی ممکن است تخلفات وجود داشته باشد که همکارانم در دفاتر اسناد رسمی از سالم‌ترین اقشار هستند و بخش عمده تخلفات غیرعمد است.

وی با اشاره به راه‌اندازی سامانه «سند من» افزود: این سامانه امکان تنظیم سند بدون حضور در دفتر اسناد رسمی را فراهم کرده و فرد متقاضی فقط در مرحله پایانی برای اخذ امضا و اثر انگشت به دفترخانه مراجعه می‌کنند.

خندانی اضافه کرد: درخواست ثبت اسناد رسمی در دفترخانه از طریق این سامانه و مجازی انجام می شود و فرد متقاضی با مکان‌یابی از روی سامانه نزدیک‌ترین دفترخانه به محل سکونت یا کار خود را انتخاب می‌کند و همه ارتباطات و انجام فرایند ثبت مجازی خواهد بود.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران گفت: فعالیت این سامانه در دو استان به صورت آزمایشی در حال انجام است و تا پایان ماه جاری همه دفاتر اسناد رسمی استان‌ها قابلیت اتصال به آن را خواهند داشت.

وی ادامه داد: از نظر ساختار فنی و زیرساختی امکان الکترونیکی و غیرحضوری شدن ثبت اسناد رسمی وجود دارد اما از نظر حقوقی هنوز زیرساخت لازم مهیا نیست.

خندانی درباره مزایای استفاده از این سامانه گفت: صرفه‌جویی در زمان تنظیم سند و کاهش سفرهای بین شهری، افزایش سهولت و دسترسی مردم همچنین کاهش تخلفات از جمله مزایای استفاده از سامانه سند من است.

 

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران با اشاره به اسکن دفاتر اسناد رسمی گفت: یکی از مشکلاتی که مراجع نظارتی از جمله سازمان بازرسی کل کشور و کمیسیون اصل ۹۰ حساسیت داشتند که با هماهنگی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، کانون‌های سردفتران و دفتریاران استان‌ها از پنج ماه قبل فرایند اسکن دفاتر آغاز شده و تا پایان سال جاری به اتمام خواهد رسید.

خندانی افزود: تاکنون در ۶ استان همه دفاتر اسناد رسمی اسکن شده و در بقیه استان‌ها هم ۶۰ تا ۷۰ درصد از دفاتر اسکن شده است و این اقدام از بسیاری خطرات ناشی از سرقت، آتش‌سوزی و حوادث دیگر همچنین تخلفات و جعل پیشگیری می‌کند و از آسیب‌ها به اسناد جلوگیری می شود.

وی درباره عضویت کانون سردفتران و دفتریاران در اتحادیه جهانی سردفتران گفت: ۱۴۵ کشور در این اتحادیه جهانی عضویت دارند و قرار است در آبان سال جاری ایران هم به این اتحادیه بپیوندد و از جمله مزایای آن تسهیلات در امور ثبتی اتباع کشورهای عضو این اتحادیه است.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران با اشاره به درخواست بازنشستگی حدود ۴۰۰ سردفتر در دو ماه اخیر گفت: به دلیل تغییر قانون و اجرای قانون فضای کسب و کار و مهلت تعیین شده، برخی همکاران ما درخواست بازنشستگی و اعمال ماده ۶۹ مبنی بر اعطای امتیاز سردفتری خود به فرد دیگر را داشتند که حدود ۲۴۰ مورد انجام و مابقی در حال بررسی است.

وی افزود: برخی تصورات نادرست درباره واگذاری امتیاز سردفتری در جامعه وجود دارد اما در عمل کسانی که به آنها امتیاز سردفتری واگذار می شود همه مراحل اخذ این امتیاز را حتی با سختگیری بیشتری طی می‌کنند و فقط در آزمون اولیه شرکت نکرده‌اند.

خندانی درباره برون‌سپاری امور ثبتی از سوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اظهارداشت: ۸۰ درصد از فرایند ثبت شرکت‌ها قرار است در دفاتر اسناد رسمی انجام شود که دستورالعمل و آیین‌نامه آن تدوین و تعرفه‌ها نیز تعیین شده است.

وی ادامه داد: در حیطه مالکیت معنوی، پیشتر استان‌ها نقشی در اجرای آن نداشتند اما اکنون متقاضیان ثبت مالکیت معنوی می‌توانند به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کنند.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران درباره تنظیم اسناد ایرانیان خارج از کشور گفت: اسناد وکالتی برای ایرانیان خارج از کشور انجام می‌شود و ثبت سند قطعی در خارج از کشور ممکن نیست.

خندانی اظهارداشت: اسناد وکالتی فقط در کنسولگری ها قابلیت تنظیم دارد و البته این موضوع مشکلات عدیده ای برای هموطنان ایجاد کرده است زیرا در هر شهر کنسولگری وجود ندارد و ممکن است موجب تحمیل هزینه‌های گزاف به هموطنان خارج از کشور شود. 

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران در پاسخ به سوالی درباره امکان انتقال فیش حج در دفاتر اسناد رسمی گفت: مواردی از جمله مسکن مهر را داریم که سند رسمی ندارند و انتقال آنها با اسناد عادی انجام می‌شد. توافقنامه‌ای برای انتقال فیش حج و اسناد مسکن مهر در دفاتر اسناد رسمی محقق شده است‌.

خندانی در پاسخ به سوالی درباره برون سپاری خدمات مربوط به انحصار وراثت در دفاتر اسناد رسمی، گفت: برخی مواردی که در شورای حل اختلاف انجام می‌شود قضائی نیست در همین رابطه می‌توان گفت انحصار وراثت کار قضایی نیست و باید در دفاتر اسناد رسمی محقق شود که زمینه‌های ارائه این خدمات در حال بررسی است و نامه‌ای در این رابطه به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ارسال کردیم.

 

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران در پاسخ به سوالی درباره برگزاری آزمون سردفتری گفت: قانون تسهیل بر خلاف نیاز واقعی آزمون سالانه سردفتری را پیش‌بینی کرده است و متأسفانه توضیحات ما در مجلس و شورای نگهبان در این خصوص شنیده نشد.

خندانی اظهارداشت: طبق آخرین نظرسنجی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور از سراسر کشور، حوزه‌های ثبتی نیازی برای راه‌اندازی دفتر جدید اعلام نکرده‌اند و حتی نیمی از ورودی‌های آزمون ۹۷ درخواست تعطیلی یا انتقال دفاتر را داده‌اند زیرا درآمدهای خالص ۳ میلیون تومانی دارند.

وی اضافه کرد: ما نیازی به تأسیس یا گزینش جدید سردفتر نمی‌بینیم اما طبق قانون باید آزمون برگزار شود.

به گفته خندانی، آزمون سردفتری ۱۴۰۱ برگزار خواهد شد اما در حال نیازسنجی اولیه است تا بهترین استاندارد برای گزینش و جذب دفاتر انجام شود و زمان برگزاری آزمون از سوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اعلام خواهد شد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *