رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور: آزمون سردفتری آذرماه برگزار می‌شود

رزرو وقت مشاوره

برای دریافت مشاوره از تیم مرکب از بهترین مشاوران حقوقی، قضایی، ثبتی و روانشناسی کافی است درخواست خود را ثبت کنید

لینک کوتاه مطلب

https://www.moshaverambash.com/?p=7495

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

شاید برای شما کاربردی باشد

درخواست مشاوره

به گزارش سایت«مشاورم باش» له نقل از خبرگزاری ایسنا، رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با بیان اینکه آزمون سردفتری در آذرماه و با رعایت ماده ۳ قانون تسهیل کسب و کار برگزار خواهد شد، گفت: آزمون یک مرحله از فرآیند جذب شدن است لذا ما باید صلاحیت علمی و عملی را هم احراز کنیم و افراد دارای صلاحیت را جذب کنیم.
به گزارش ایسنا به نقل از قوه قضاییه، حسن بابایی رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در برنامه گفت و گوی ویژه خبری با موضوع عملکرد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در سال گذشته، اظهار داشت: سازمان ثبت با توجه به برنامه های ابلاغی و آن چیزی که در سند تحول پیش بینی شده اولین و مهمترین راهبردی را که در حال اجرا دارد بحث الکترونیکی کردن، هوشمند سازی و کاهش مراجعات مردمی به واحدهای ثبتی است تا بتوانیم خدمات را به نحو احسن به مردم ارائه کنیم و برآیند این راهبردها و برنامه های کلان کاهش هزینه ها، اتلاف وقت و جلب رضایت مردم است.
وی ادامه داد: الکترونیکی شدن خدمات ثبتی از چند سال قبل شروع شده و ما در مرحله نهایی شدن هستیم، پرونده های واحدهای ثبتی ما الکترونیکی شده به نحوی که گردش پرونده را در خیلی از واحدهای ثبتی به عنوان تخلف اعلام کردیم.
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور خاطر نشان کرد: امیدواریم که با الکترونیکی شدن پرونده های ثبتی و هم پرونده هایی که در واحدهای دفترخانه های اسناد رسمی داریم، سیستم ثبتی ما به صورت یکپارچه الکترونیکی شود که قطعا با این اتفاق سرعت خدمات رسانی ما هم افزایش پیدا خواهد کرد.
بابایی اعلام کرد: حسب اعلام واحد فناوری ما ۹۰ درصد از پرونده های ثبتی الکترونیکی شده و ۸۰ درصد از دفاتری که در دفترخانه های اسناد رسمی وجود دارد الکترونیکی شده است و امیدواریم که تا پایان سال الکترونیکی شدن به طور کامل در واحدهای ثبتی و دفترخانه های ما نهایی شود.
وی با اشاره به تنوع خدمات ثبتی این سازمان اعم از ثبت شرکت ها، ثبت اختراعات، علایم تجاری و ثبت املاک و ‌اسناد بیان داشت: ما سال گذشته ۹۸ میلیون و ۹۰۹ هزار و ۷۰۱ خدمات ثبتی داشتیم که بر اساس نوع خدمت ثبتی، میزان زمانی که ما برای ارائه خدمت تعریف کردیم متفاوت است.
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تصریح کرد: بعضی اوقات ممکن است که یک استعلام الکترونیکی در یک روز انجام شود، در مورد ثبت شرکت ها هم اگر تشریفات دیگری نیاز نباشد در سه روز ثبت شرکت انجام خواهد شد، بعضی اوقات شرکت های ما بازرگانی است و نیازمند کارت بازرگانی و سایر اقدامات است که ممکن است ۴۰ روز طول بکشد.
بابایی ادامه داد: در بحث اسناد نیز تبدیل سند دفترچه ای به تک برگ ممکن است حداقل دو هفته طول بکشد اما سند تک برگ به تک برگ ممکن است در ظرف یک ساعت انجام شود لذا اینکه ما یک محدوده زمانی خاصی را برای تمام خدمات ثبتی تعریف کنیم امکان پذیر نخواهد بود.
وی خاطر نشان کرد: از آنجا که ثبت به نوعی به دارنده سند مشروعیت می دهد نیاز است که کارها کارشناسی شده و استعلامات مختلف انجام شود.
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با بیان اینکه یکی از برنامه های ما در دوران تحول و خروج از دوران سنتی داریم بحث الکترونیکی شدن اسناد است، گفت: ما به سمتی حرکت کردیم که اسناد دفترچه ای به اسناد تک برگ تبدیل شد با این وجود امکان جعل در این اسناد وجود دارد لذا لزومی ندارد که سند در اختیار مالک آن قرار گیرد.
بابایی افزود: وقتی که سندی برای مالک صادر می شود در سامانه های مختلف از جمله در ثنای شخص بارگزاری می شود و اگر شخصی بخواهد معامله یا تسهیلاتی را دریافت و یا به شهرداری مراجعه کند تمام سامانه های ما در ثبت اسناد و املاک به دستگاه ها، وزارتخانه ها و بانک ها متصل هستند.
وی تصریح کرد: به عنوان مثال اگر شخصی برای دریافت تسهیلات به بانک مراجعه کند زمانی که مشخصات و کد ملی خود را اعلام کند، سند او قابل روئیت خواهد بود و این موضوع در مورد هر دستگاه دیگری که بخواهد در قبال ارائه سند به فرد خدمت دهد صادق است.
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با بیان اینکه در آینده نزدیک تمام اسناد را به صورت الکترونیکی خواهیم کرد، تاکید داشت: یکی از اهداف عمده ای که با صدور اسناد الکترونیک به دنبال آن هستیم این است که امکان جعل و استفاده از سند مجهول، کلاهبرداری و فروش مال غیر منتفی خواهد شد.
بابایی افزود: خیلی از پرونده هایی که در دادگستری مطرح می شود مربوط به بحث جعل در اسناد، استفاده از اسناد مجهول یا فروش مال غیر است که امیدواریم با الکترونیکی شدن اسناد خیلی از این موارد و ورودی های پرونده ها به دادگستری کمتر شود.
وی در بخش دیگری از این گفت و گو با بیان اینکه بر اساس قانون برنامه ششم توسعه در حوزه عرصه های ملی و منابع طبیعی، ما باید برای ۱۱۰ میلیون هکتار عرصه های ملی سند حدنگاری صادر می کردیم، گفت: وسعت کل کشور ۱۶۴ میلیون هکتار است که ۱۳۷ میلیون هکتار مربوط به عرصه های ملی است.
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ادامه داد: با همت همکاران ثبتی و کمک دستگاه های مختلف از جمله وزارت جهاد کشاورزی، منابع طبیعی و امور اراضی ما فراتر از برنامه ششم توسعه حرکت کردیم و هم اکنون ۱۳۰ میلیون هکتار از عرصه های ملی ما دارای اسناد حدنگاری هستند یعنی ۹۵ درصد از عرصه های ملی که امیدواریم تا سه ماه آینده کلیه عرصه های ملی ما دارای سند حدنگاری شوند.
بابایی تصریح کرد: به این ترتیب ما ۲۰ میلیون هکتار بیش از آن چیزی که در برنامه ششم توسعه برای ما تعریف شده برای عرصه های ملی سند حدنگاری صادر کردیم.
وی همچنین با تاکید بر اینکه تثبیت مالکیت و صدور سند قطعا مانع از ساحل خواری، جنگل خواری و کوه خواری خواهد شد، گفت: امروز محضر مقام معظم رهبری بودیم و ایشان ۷ راهبرد کلان را برای قوه قضائیه تعریف کردند که در راهبرد پنجم بر هویت دار کردن عرصه ها اشاره داشتند.
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با اشاره به اینکه ما در سازمان به دنبال آن هستیم که هیچ زمین و عرصه ای بدون هویت نباشد بیان داشت: به دنبال این هستیم که با تثبیت مالکیت و صدور اسناد مانع از قضایایی چون بحث ساحل خواری شویم.
بابایی ادامه داد: با انجام عقب نشینی ۶۰ متری از حریم دریا، ما تا به امروز ۱۸ هزار هکتار سند برای سواحل صادر کردیم همچنین رودخانه های مهم کشور از جمله زاینده رود، کارون، کرخه، دز و مارون امروز دارای سند حد نگاری هستند.
وی تاکید کرد: به عنوان یک سیاست و راهبرد کلان، هویت دار کردن تمام عرصه ها را در دستور کار قرار دادیم.
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در ادامه این گفت و گو ‌اعلام کرد: در سال ۱۴۰۰، دو میلیون و ۸۶۷ هزار و ۸۵۶ فقره استعلام الکترونیک داشتیم که تعداد پاسخ هایی که در کمتر از یک روز دادیم دو میلیون و ۸۱۱ هزار و ۴۸۰ مورد بوده یعنی از این تعداد فقط ۵۰۰ هزار بالای دو روز بوده است.
آزمون سردفتری در آذر ماه برگزار خواهد شد
بابایی در خصوص آزمون سردفتری نیز بیان داشت: در آذرماه آزمون سردفتری را خواهیم داشت و با رعایت ماده ۳ قانون تسهیل کسب و کار این آزمون برگزار خواهد شد.
وی با بیان اینکه بحث صلاحیت علمی و عملی برای ما حائز اهمیت است گفت: آزمون یک مرحله از فرآیند جذب شدن است لذا ما باید صلاحیت علمی و عملی را هم احراز کنیم و افراد دارای صلاحیت را جذب کنیم و توجهی هم به پراکندگی دفاتر اسناد رسمی داشته باشیم.
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در خصوص اسناد غیر رسمی نیز گفت: یکی از محورهایی که ما در دوران تحول و تعالی داریم، توسعه سند رسمی است و باید کاری کنیم که معاملات و قراردادها در قالب اسناد رسمی تنظیم شود.
بابایی افزود: طرح الزام به تنظیم اسناد رسمی اموال غیر منقول در مجلس مطرح شد اما شورای نگهبان ایراداتی گرفته است، ما انتظار داریم که همه در نظام هم صدا شوند و باید به جایی برسیم که اسناد عادی را از رسمیت بیندازیم و به سمت تنظیم اسناد رسمی برویم.
وی با بیان اینکه هم اکنون نزدیک ۸ هزار و ۵۰۰ دفترخانه اسناد رسمی داریم اعلام کرد: طرحی را دنبال می کنیم که مشاورین املاک و مشاورین خودرو به وظیفه خود در قانون تجارت عمل کنند و نقش تسهیل گری داشته باشند، متولی تنظیم سند مشخص است. ما حتی باید اسناد تعهدی را به دفتر خانه‌ها محول کنیم. سر دفتر ما در دفتر خانه یک شخص امین است که آزمون داده و صلاحیت علمی و عملی او بررسی شده و به راحتی می تواند یک سندی را تنظیم کند که کمتر مورد تزلزل قرار بگیرد.
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تاکید کرد: اگر بتوانیم به این سمت حرکت کنیم که اسناد عادی را از رسمیت بیندازیم و اسناد رسمی را توسعه دهیم قطعا خیلی از دعاوی اعم از حقوقی و کیفری و ورودی های ما به دستگاه قضایی کمتر خواهد شد.
بابایی اظهار داشت: طرح الزام به تنظیم اسناد رسمی اموال غیر منقول پس از ایرادات شورای نگهبان مجددا در کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی مطرح است و با رایزنی هایی که خواهیم داشت درصدد هستیم ایرادات مطرح از سوی شورای نگهبان را برطرف کنیم.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *