خرم آبادی خبرداد؛ وصول ۷ هزار شکایت در خصوص عملکرد دادسراها به دادستانی کل کشور

رزرو وقت مشاوره

برای دریافت مشاوره از تیم مرکب از بهترین مشاوران حقوقی، قضایی، ثبتی و روانشناسی کافی است درخواست خود را ثبت کنید

لینک کوتاه مطلب

https://www.moshaverambash.com/?p=7459

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

شاید برای شما کاربردی باشد

درخواست مشاوره

به گزارش سایت«مشاورم باش» به نقل از خبرگزاری مهر،معاون دادستان کل کشور گفت:در طول سال گذشته حدود۷ هزار نامه، شکایت، انتقاد و پیشنهاد در خصوص عملکرد دادسراهای سراسر کشور به معاونت نظارت دادستانی کل کشور واصل شده بود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی دادستانی کل کشور، عبدالصمد خرم آبادی درباره وظایف معاونت نظارت دادستان کل کشور افزود: نظارت بر عملکرد دادسراهای عمومی و انقلاب و نظامی سراسر کشور، پیشنهاد جابجایی و انتصاب دادستان‌ها و سایر قضات دادسراهای سراسر کشور، نظارت بر ضابطین دادگستری از حیث وظایفی که به عنوان ضابط دادگستری برعهده دارند، نظارت بر زندان‌های سراسر کشور و نظارت بر اجرای احکامی که از محاکم کیفری سراسر کشور صادر می‌شود از جمله وظایف این معاونت به شمار می‌آید.

وی ادامه داد: معاونت نظارت دادستانی کل کشور بر عملکرد ۳۷۷ دادسرای عمومی و انقلاب، ۳۱ دادسرای نظامی و ۲۶۷ دادگاه بخش نظارت دارد و این وظیفه را از چهار طریق که عبارتند از بازرسی‌های دوره‌ای، بازرسی‌های موردی، رسیدگی به شکایات واصله از عملکرد دادسراها و نظارت الکترونیکی انجام می‌دهد.

بازرسی ۱۵۶ دادسرای عمومی و انقلاب، ۱۲ دادسرای نظامی و ۱۱۱ دادگاه

خرم آبادی اظهارداشت: در طول یک سال گذشته بر اساس برنامه‌ریزی‌های که از قبل صورت گرفته هیأت بازرسی دادستانی کل کشور از دادسرای عمومی و انقلاب و نظامی و دادگاه‌های بخش ۱۲ استان کشور شامل ۱۵۶ دادسرای عمومی و انقلاب، ۱۲ دادسرای نظامی و ۱۱۱ دادگاه بخش، بازرسی کرد و عملکرد این مراجع قضائی و ۱۷۲۸ قاضی شاغل در آن‌ها را مورد ارزیابی قرار داد.

وی اضافه کرد: همچنین در اجرای ماده ۲۸۸ قانون آئین دادرسی کیفری، نقاط قوت و ضعف این مراجع و قضات و کارمندان آنها مشخص شد و نتیجه بازرسی به مقامات قضائی محلی، دادستان کل کشور و رئیس قوه قضائیه و سایر مراجع ذیربط اعلام شد.

معاون نظارت بر امور دادسراها، ضابطین و زندان‌های کشور افزود: بعد از انجام هر بازرسی، برنامه‌ریزی برای بسط و گسترش نقاط قوت و رفع نقاط ضعف و اشکالاتی که در بازرسی مشخص شده، به عمل آمد و قضات و کارمندانی که عملکرد مطلوب و عالی داشته‌اند، توسط دادستان کل کشور تشویق شدند و به قضات و کارکنانی که عملکرد آنها از جهات مختلف در حد انتظار نبود، تذکر داده شد.

وی گفت: همچنین برای قضات و کارکنانی که عملکرد آنها ضعیف بوده، پیشنهاد دوره آموزشی داده شده و برای برخی از آنها نیز در اجرای ماده ۲۸۹ قانون آئین دادرسی کیفری پیشنهاد جابجایی شده است.

خرم آبادی افزود: در راستای اثربخشی بازرسی‌های انجام شده توسط هیأت بازرسی دادستانی کل کشور در طول یک سال گذشته منتهی به هفته قوه قضائیه، تعداد ۲۶۳ نفر از دادستان‌ها و قضات دادسرا و دادگاه‌های بخش و کارمند تشویق شده‌اند و به تعدادی از قضات و کارمندان دادسراها که عملکرد آنها در حد انتظار نبوده، تذکر داده شده و یا جابجا شده‌اند و برای تعدادی نیز پیشنهاد دوره آموزشی تکمیلی داده شده که توسط معاونت منابع انسانی قوه قضائیه دوره‌های آموزشی برای آنها برگزار گردیده است.

تذکر به دادسراهای دارای موجودی پرونده‌های مسن بالاتر از میانگین کشوری

وی خاطرنشان کرد: یکی از روش‌های نظارت دادستانی کل بر دادسراهای سراسر کشور، نظارت الکترونیکی است. با توجه به ثبت متمرکز الکترونیکی همه پرونده‌های دادسراها در سامانه مدیریت پرونده (سمپ) و امکان دسترسی معاونت نظارت دادستانی کل به آمار و اطلاعات پرونده‌ها، در طول یک سال گذشته، کمیت عملکرد دادسراهای سراسر کشور هر ۶ ماه یک مرتبه مورد ارزیابی قرار گرفته و به دادسراهایی که موجودی پرونده‌های هر یک از شعب تحقیق آن‌ها و یا موجودی پرونده‌های مسن آنها بیش از میانگین کشوری بوده تذکر داده شده است.

خرم آبادی اضافه کرد: همچنین کارپوشه (کارتابل) ارجاع شکواییه دادسراها و دادگاه‌های بخش سراسر کشور به طور مستمر توسط معاونت نظارت دادستانی کل کشور مورد نظارت الکترونیکی قرار گرفته و تاکنون به چندین دادستان که در ارجاع شکواییه‌ها به شعب دادیاری و بازپرسی یا ارجاع به ضابطین برای انجام تحقیقات مقدماتی تأخیر داشته‌اند تذکر کتبی داده شده و از اکثریت دادستان‌ها که وظایف خود را در این خصوص به خوبی انجام داده‌اند، قدردانی شد.

معاون دادستان کل کشور اظهارداشت: یکی از روش‌های نظارت دادستانی کل بر دادسراهای سراسر کشور نظارت از طریق رسیدگی به شکایات و انتقادات و پیشنهاداتی است که مردم نسبت به عملکرد دادسراها مطرح می‌کنند. مردم با مراجعه حضوری به دادستانی کل کشور و یا از طریق ارسال نامه پستی و یا ارسال گزارش خود از پایگاه اینترنتی با دادستانی کل کشور در ارتباط هستند.

وی افزود: در طول یک سال گذشته حدود هفت هزار نامه، شکایت، انتقاد و پیشنهاد در خصوص عملکرد دادسراهای سراسر کشور به معاونت نظارت دادستانی کل کشور واصل شده و در اسرع وقت توسط همکاران قضائی و اداری مورد بررسی قرار گرفت و با تماس تلفنی و یا مکاتبه با دادسراها و یا انجام بازرسی موردی صحت و سقم گزارش‌های واصله احراز و تصمیمات مقتضی اتخاذ شده است. نظارت از طریق رسیدگی به گزارشات مردمی یکی از بهترین روش‌های نظارت بر دادسراها است.

خرم آبادی گفت: بازرس‌های معاونت نظارت دادستانی کل کشور در راستای اجرای وظیفه نظارت بر ضابطین در سال گذشته از حدود ۳۵۰ کلانتری و پاسگاه در ۱۲ استان کشور بازرسی شد و نظارت دادستان‌ها و رؤسای حوزه قضائی بخش بر آن‌ها را مورد ارزیابی قرار گرفت و در مواردی که نقایصی وجود داشت، ضمن صدور دستورات و تذکرات لازم خطاب به ضابطان و مسئولین قضائی ذیربط، پیگیری‌های لازم برای رفع نقایص و مشکلات آن‌ها را به عمل آورده‌اند.

صدور کارت ضابط دادگستری برای بیش از ۸۲ هزار نفر

معاون دادستان کل کشور اضافه کرد: در راستای اجرای وظیفه نظارت بر ضابطان دادگستری و در چارچوب قانون آئین دادرسی کیفری و آئین نامه اجرایی احراز عنوان ضابط دادگستری با پیگیری معاونت نظارت دادستانی کل کشور در طول یک سال گذشته بیش از ۸۲ هزار نفر از ضابطین دادگستری شامل افسران و درجه داران نیروی انتظامی، اعضای بسیج مستضعفان، اعضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، کارکنان وزارت اطلاعات و کارکنان سایر نهادها و سازمان‌هایی که طبق قانون ضابط محسوب می‌شوند، دوره‌های آموزشی را گذراندند و برای آنها کارت ضابطیت صادر شده است.

نظارت و بازرسی از ۱۳۲ مؤسسه کیفری محل نگهداری زندانیان

وی یادآور شد: یکی از وظایف دادستانی کل کشور نظارت بر زندان‌ها است و معاونت نظارت دادستانی کل کشور در اجرای این وظیفه قانونی، برنامه‌ریزی لازم را برای نظارت و بازرسی از ۲۶۸ مؤسسه کیفری محل نگهداری زندانیان (شامل زندان‌ها، بازداشتگاه‌ها، کانون‌های اصلاح و تربیت، اردوگاه‌های نگهداری محکومان مواد مخدر) در سراسر کشور به عمل آورده و در همین راستا در طول یک سال گذشته از تعداد ۱۳۲ مؤسسه محل نگهداری زندانیان بازدید و بازرسی کرد و دستورات لازم را برای حل مسائل و مشکلات زندانیان و رفع مشکلات زندان‌ها خطاب به قضات ناظر زندان و مسئولان اجرایی سازمان زندان‌ها صادر کرده است.

بازدید از ۲۲۰ مرکز نگهداری معتادان

خرم آبادی افزود: هیأت‌های بازرسی اعزامی از سوی معاونت نظارت دادستانی کل کشور در طول یک سال گذشته (از تیر ۱۴۰۰ تا تیر ۱۴۰۱) در راستای وظایف نظارتی خود از تعداد ۲۲۰ مرکز نگهداری معتادان اعم از مراکز دولتی و خصوصی موضوع مواد ۱۵ و ۱۶ قانون مبارزه با مواد مخدر، در ۱۲ استان کشور بازرسی و دستورات و تذکرات لازم را درخصوص رفع مشکلات و نواقص آن‌ها خطاب به مسئولین سازمان بهزیستی و سایر اعضای شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان‌ها صادر کرد و پیگیری‌های لازم در این زمینه انجام شد.

وی ادامه داد: در راستای وظایف قانونی که دادستان‌ها و دادستانی کل کشور در قبال امور حسبی و سرپرستی امور محجورین برعهده دارد، در طول یک سال گذشته منتهی به هفته قوه قضائیه (تیر ۱۴۰۰ تا تیر ۱۴۰۱) هیأت بازرسی اعزامی از ناحیه معاونت نظارت دادستانی کل کشور از تعداد حدود ۱۴۰ مرکز نگهداری محجورین و معلولین در ۱۲ استان کشور بازرسی به عمل آورده و دستورات و تذکرات لازم را در خصوص رفع نواقص و مشکلات این مراکز صادر و پیگیری لازم را در این خصوص به عمل آورده است.

معاون دادستان کل کشور گفت: در اجرای وظایفی که دادستانی کل کشور به موجب ماده ۲۸۹ قانون آئین دادرسی کیفری در خصوص پیشنهاد انتصاب، جابجایی و تغییر شغل و محل خدمت دادستان‌ها و قضات دادسراها برعهده دارد، در طول یک سال گذشته، انتصاب و جابجایی حدود ۱۱۰ نفر از دادستان‌ها، ۷۳۰ نفر از بازپرس‌ها، ۷۴۷ نفر از دادیاران و ۲۵۲ نفر از معاونین دادستان دادسراهای سراسر کشور در دادستانی کل کشور مورد بررسی قرار گرفته و پیشنهادهای لازم درباره آنها به دادستان کل کشور و کمیسیون نقل و انتقال قضات ارائه شده است.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *