مشاوره حقوقی خانواده

مشاوره حقوقی خانواده

حل مسائل و مشکلات حقوقی در حیطه خانواده امری بسیار مهم و کلیدی محسوب می‌شود که غالبا عموم اشخاص جامعه به جهت نا آگاهی از تشریفات ضروری دادرسی و طرح دعاوی حقوقی حیطه خانواده دچار مشکل می‌شوند. با توجه به تخصص‌گرایی در جامعه مدرن امروزی رجوع به متخصص و کارشناس در هر حیطه علمی و عملی امری بدیهی به نظر می‌رسد.

در این میان مشاوره حقوقی خانواده نیز یکی از حیطه‌های تخصصی وکالت و مشاوره حقوقی محسوب می‌شود که در خصوص آن لازم است به وکیل متخصص در امور خانواده رجوع کنید.

بررسی نوع و حیطه کاری مشاور حقوقی خانواده شاید امری باشد که بسیاری از اشخاص به دنبال آشنایی بیشتر با آن باشند.

در حقیقت مشاوره حقوقی خانواده بر خلاف نگاه اولیه به مواردی چون حل اختلاف میان زوجین و طلاق ختم نمی شود بلکه بسیاری از مسائل حقوقی خانواده را در خود جای می‌دهد.

با توجه به اهمیت بهره‌گیری از خدمات مشاوره حقوقی در حیطه خانواده در این نوشتار قصد داریم شما را با خدمات مشاوره حقوقی خانواده بیشتر آشنا کنیم.

 

مشاوره حقوقی خانواده

با توجه به تخصص گرایی در جامعه امروز، در حیطه وکالت نیز اصولا هر پرونده حقوقی به نحو تخصصی توسط وکیل یا مشاور حقوقی متخصص در همان حوزه دنبال می‌شود.در این میان، مشاوره حقوقی خانواده نیز نوع تخصصی از انواع مشاوره‌های حقوقی محسوب می‌شود که در حوزه‌های مختلف خانوادگی به ارائه خدمات حقوقی می‌پردازد.

برای بررسی و آشنایی بیشتر با مشاوره حقوقی خانواده مراجعه به قانون حمایت از خانواده مصوب سال ۱۳۹۱ می‌تواند بسیار کارساز باشد. در حقیقت با توجه به تخصصی بودن دعاوی خانوادگی دادگاه خانواده به صورت اختصاصی به حل و فصل اختلافات خانوادگی می‌پردازد و در ضمن قانون حمایت از خانواده نیز مجموعه امور و دعاوی حقوقی حوزه خانواده شمارش شده است.

بر این اساس می‌توان انواع دعاوی خانوادگی مانند نامزدی و خسارت ناشی از بر هم زدن آن، نکاح دائم و موقت و اذن در نکاح، ازدواج مجدد، شروط ضمن عقد نکاح، جهیزیه و مطالبه مهریه، اجرت المثل ایام زوجیت، نفقه زوجه و تمکین و نشوز، طلاق، فسخ و انفساخ نکاح، حضانت و ملاقات با فرزند، تقاضای صدور حکم رشد، حجر، ولایت، سرپرستی کودکان بی سرپرست، اهدای جنین و… را همگی در قلمرو مشاوره حقوقی تخصصی در حیطه امور خانوادگی دانست.

طبیعتا این دسته از امور به دلیل تشریفات خاص رسیدگی نیازمند تخصص و مهارت حقوقی است لذا توصیه می‌شود در هنگام مواجهه با دعاوی یا چالش‌های حقوقی حیطه خانواده به وکیل متخصص در امور خانواده یا مشاوران حقوقی مراجعه کنید.

 

انواع مشاوره حقوقی خانواده

با توجه به نیاز حقوقی اشخاص به خدمات حقوقی در حیطه دعاوی و پرونده‌های خانوادگی، اصولا ارائه خدمات مشاوره حقوقی خانواده در شکل‌های مختلف با هدف دسترسی آسان تر اشخاص به خدمات حقوقی خانوادگی انجام می‌شود. برای مثال می‌توان به انواع خدمات مشاوره خانواده تخصصی به صورت تلفنی، حضوری و آنلاین اشاره کرد. طبیعتا به کار گیری هر یک از این روش‌ها مزیت خاص خود را دارد.

در بسیاری از مواقع اشخاص به جهت مواجهه با مسائل خانوادگی خصوصی خود ترجیح می‌دهند تا به صورت حضوری با وکیل خانواده ملاقات کنند و در مواردی نیز فوریت مسائل حقوقی خانواده اقتضا می‌کند تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن به وکیل متخصص در امور خانوادگی دسترسی داشته باشند.در این موارد بهره‌گیری از خدمات مشاوره خانواده تخصصی به صورت آنلاین و تلفنی اهمیت خود را نشان می‌دهد.

 

مشاوره حقوقی طلاق

یکی از حیطه‌های بسیار تخصصی در دعاوی خانوادگی و انواع مشاوره حقوقی خانواده بحث دعوای طلاق می‌باشد.اگر چه طلاق یکی از شایع ترین موارد انحلال نکاح محسوب می‌شود اما انفساخ و فسخ نکاح نیز تحت شرایطی می‌توانند از عوامل انحلال نکاح باشد. طبق قانون حق طلاق با زوج است و بانوان تنها تحت شرایط خاص قانونی و به صورت استثنایی امکان طرح دعوای طلاق را دارند. از مصادیق مهم طرح دعوای طلاق توسط زوجه می‌توان به اثبات عسر و حرج او یا عدم پرداخت نفقه توسط زوج اشاره کرد.

طبیعتا در چنین مواردی پروسه دعوای طلاق بسیار طولانی خواهد شد و در موارد بسیاری نیز اشخاص به جهت عدم آگاهی از قانون و رویه دادگاه خانواده در دعوای طلاق دچار مشکلات عدیده می‌شوند. در حالی که مراجعه به وکیل متخصص در امور خانواده می‌تواند در تسریع فرایند دادرسی نقش بسیار مهم و کلیدی داشته باشد‌.

در صورت طرح دعوای طلاق از جانب زوج یا به صورت توافقی در نهایت دادگاه گواهی عدم امکان سازش صادر می‌کند و در خصوص طرح دعوای طلاق از جانب زوجه حکم طلاق صادر می‌شود که هر یک از موارد گفته شده دارای مواعد خاصی برای ثبت طلاق هستند و وکیل متخصص در دعوای طلاق می‌تواند در اسرع وقت به پیگیری چنین مواردی بپردازد.

پیگیری دعوای طلاق توافقی که عمدتا توسط زوجین و به صورت بذل میزانی از مهریه توسط زوجه انجام می‌شود نیز دارای تشریفات خاصی است که عدم رعایت آن در دادرسی ممکن است دادخواست شما را با قرار ابطال یا رد دادخواست مواجه کند.

از آن جا که عموما در پرونده‌های طلاق زوجین در شرایط روحی دشواری به سر می‌برند، بهره‌گیری از خدمات مشاوره حقوقی خانواده می‌تواند در برون رفت از این مسائل و چالش‌ها نقش مهمی داشته باشد. در حقیقت با سپردن دعاوی طلاق به وکیل متخصص در امور خانوادگی تمام مراحل دادرسی توسط وکیل دنبال خواهد شد و نیازی به حضور زوجین نیست.

 

مشاوره حقوقی حضانت فرزند

طبق قانون حضانت فرزند هم از جهتی حق قانونی می‌باشد و هم تکلیف قانونی. عموما در ضمن دعوای طلاق بحث حضانت فرزندان مطرح می‌شود که تشریفات رسیدگی به آن تشریفاتی خاص است. به طور کلی حضانت به معنای نگه داری جسمی از طفل است و ملاقات با طفل به معنای آن است که هر یک از والدین طفل که طفل با او زندگی نکند از حق ملاقات با او برخوردار است.

به طور کلی قوانین و رویه رسیدگی به مسئله حضانت فرزندان نیازمند آگاهی دقیق نسبت به قوانین و مقررات مربوطه است. در موارد بسیاری ممکن است والدین از حضانت طفل امتناع کنند، طبیعتا در چنین مواردی پروسه خاص دادرسی و الزام والدین لازم است.

در موارد قانونی نیز حق حضانت فرزند حسب مورد از مادر یا پدر سلب می‌شود برای مثال طبق قانون با ازدواج مادر، حضانت فرزند از او سلب می‌شود اما اگر پدر کودک قبلا فوت کرده باشد در صورت ازدواج مادر حضانت از او سلب نمی شود.

بنابراین همان طور که ملاحظه می‌شود حضانت فرزند تشریفات خاص خود را دارد و لازم است در این زمینه با مشاور حقوقی مجرب در حیطه خانواده و امور حضانت مشورت کنید.

 

مشاوره حقوقی وصول مهریه

طبق قانون مهریه حق قانونی و شرعی زوجه محسوب می‌شود که با انعقاد عقد نکاح، زوجه مالک آن می‌شود. دعاوی و پرونده‌های مطالبه مهریه یکی از رایج ترین و در عین حال حساس ترین پرونده‌های خانوادگی محسوب می‌شود. به نحوی که بسیاری از مشاوران حقوقی خانواده به صورت انحصاری در زمینه مهریه و قواعد ناظر بر مطالبه آن فعالیت می‌کنند.

در خصوص مطالبه مهریه توجه داشته باشید که به طور کلی امکان مطالبه مهریه از طریق اجرای ثبت یا تقدیم دادخواست به دادگاه خانواده امکان پذیر است که با توجه به اوضاع و احوال و شرایط پرونده ممکن است اقدام به وصول مهریه از طریق اجرای ثبت بسیار کارساز باشد و روند وصول مهریه را تسریع بخشد.

در هر حال در موارد بسیاری با تقدیم دادخواست مطالبه مهریه ممکن است زوج دعوای اعسار و عدم تمکن مالی طرح کند و به نحوی پرونده مطالبه مهریه را با مشکل مواجه کند. در حقیقت با توجه به پیچیدگی‌های دعوای مطالبه مهریه بهره‌گیری از خدمات مشاوره خانواده اهمیتی بیش از پیش می‌یابد.

در مواردی که در دعوای مطالبه مهریه با پذیرش اعسار مرد حکم به قسط بندی مهریه می‌شود ممکن است طرح دعوای تعدیل اقساط مهریه طرح شود که این درخواست هم از جانب زوج و هم از جانب زوجه امکان پذیر است.

در حقیقت از آن جا که شرایط مالی و اقتصادی اشخاص در طول زمان متغیر است ممکن است زوج با طرح درخواست تعدیل اقساط مهریه مجددا ادعای اعسار کند یا زوجه با طرح درخواست تعدیل اقساط مهریه خواهان پرداخت میزان بیشتری از مهریه شود.

طبیعتا پیگیری هر یک از این موارد تابع قواعد خاص خود است و استفاده از مشاوره حقوقی تخصصی در امور خانواده می‌تواند یاری رسان باشد.

 

شروط ضمن عقد نکاح

اگر چه غالب اشخاص در هنگام مواجهه با چالش و به اصطلاح به بن بست رسیدن پرونده و دعاوی خانوادگی به وکیل متخصص در امور خانواده رجوع می‌کنند اما توجه داشته باشید که بهره‌گیری از مشاوره‌های حقوقی خانواده در ابتدای زندگی مشترک می‌تواند نقشی بسیار مهم داشته باشد. بهره‌گیری از شروط ضمن عقد نکاح می‌تواند تا حد بسیاری در احقاق حقوق بانوان و جلوگیری از ایجاد اختلافات احتمالی نقش موثری داشته باشد.

از جمله شروط ضمن عقد نکاح می‌توان به شرط تحصیل، شرط اشتغال زوجه،شرط اجازه خروج زوجه از کشور، شرط تنصیف اموال در صورت طلاق زوجین، شرط حضانت فرزند و… اشاره کرد که اصولا وجود این شروط می‌تواند در هنگام طلاق و دشواری‌های مطالبه مهریه توسط زوجه موثر واقع شود.

همچنین همان طور که در ابتدای مقاله مطرح شد با توجه به آن که در قانون حق طلاق برای زوج شناخته شده است بهره‌گیری از وکالت در طلاق از جانب زوج به زوجه می‌تواند در احقاق حقوق بانوان موثر باشد. در این راستا بهره‌گیری از مشاوره حقوقی خانواده می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

 

مزایای مشاوره خانواده تخصصی

در نگاه اول و تصور اولیه ممکن است این طور باشد که استفاده از خدمات حقوقی خانواده شما را متحمل هزینه‌های بسیار خواهد کرد اما توجه داشته باشید که در بسیاری از موارد که اشخاص راسا و بدون استفاده از خدمات مشاوره حقوقی خانواده به طرح و پیگیری دعاوی خانوادگی پرداخته اند، دعوای آنان علی رغم ذی حق بودن با شکست مواجه شده است و این امر به معنای طرح مجدد دعوا و صرف هزینه دادرسی مجدد می‌باشد.

در حالی که وکلا و مشاوران حقوقی متخصص در حوزه خانواده به جهت آگاهی کامل و جامع نسبت به قوانین و مقررات و رویه دادگاه‌ها و مراجع حقوقی به خوبی با راه‌های مختلف جهت احقاق حقوق شما آشنا هستند و با توجه به اوضاع و احوال پرونده بهترین تصمیم ممکن را در مقابل شما قرار خواهند داد.

 

بهترین مشاوره حقوقی خانواده

از آن جا که مسائل حقوقی حوزه خانواده در ارتباط با حریم خصوصی اشخاص است لذا در انتخاب بهترین مشاوره حقوقی خانواده لازم است علاوه بر توجه به تخصص و مهارت او در دعاوی خانوادگی به این مسئله توجه داشته باشید که بهترین مشاور حقوقی خانواده در درجه اول به دنبال راهی برای خروج شما از بن بست‌ها و چالش‌های دادرسی است. در حقیقت یک وکیل متخصص در امور خانواده در درجه اول مشاور امین شما است.

طبیعتا در انتخاب بهترین مشاور حقوقی خانواده توجه به رزومه و سوابق کاری وکیل در حیطه دعاوی خانوادگی نقش به سزایی دارد و شما را تا حد بسیاری از سردرگمی دور نگه می‌دارد.

 

نتیجه‌گیری

با توجه به تخصصی شدن حیطه وکالت پیگیری هر یک از دعاوی حقوقی توسط کارشناسان و مشاوران متخصص همان حوزه دنبال می‌شود. در این میان مشاوره حقوقی خانواده تخصصی یکی از انواع مشاوره حقوقی می‌باشد که در خصوص پیگیری دعاوی و پرونده هایی چون مطالبه مهریه، نفقه، اجرت المثل ایام زوجیت، طلاق توافقی، استرداد جهیزیه، صدور حکم رشد، ولایت و قیمومت و… به ارائه خدمات حقوقی می‌پردازد.

با توجه به تشریفات و قوانین خاص ناظر بر دادرسی در پرونده‌های حقوقی بهره‌گیری از خدمات مشاوره حقوقی خانواده امری بدیهی به نظر می‌رسد. توجه به تخصص و مهارت مشاور حقوقی خانواده و بررسی سوابق و رزومه کاری وکیل و ارائه تصویری واقع بینانه از روند دادرسی امر بسیار مهمی است.

امروزه با توجه به نیاز اشخاص به انواع خدمات حقوقی تخصصی در حیطه خانواده، ارائه خدمات مشاوره خانواده تخصصی به شیوه‌های آنلاین، تلفنی و حضوری قابل انجام است.

رزرو وقت مشاوره

برای رزرو وقت مشاوره خانواده کافی است به بخش رزرواسیون رفته و بر اساس نیاز خود وقت مشاوره دریافت کنید