مشاوره حقوقی اسناد تجاری و بانکی

مشاوره حقوقی اسناد تجاری و بانکی

با تخصصی شدن حوزه وکالت، ارائه خدمات مشاوره حقوقی به شیوه‌های مختلف و توسط متخصصین همان حوزه دنبال می‌شود. در حقیقت با توجه به گستردگی و تنوع دعاوی مطروحه در دادگاه‌ها و مراجع قضایی مختلف لازم است هدایت هر پرونده به وکیل متخصص در همان حیطه سپرده شود. در این میان یکی از انواع مشاوره‌های حقوقی تخصصی، مشاوره حقوقی در حوزه اسناد تجاری و وصول مطالبات می‌باشد.

طبق قانون اسناد تجاری شامل چک، سفته و برات می‌باشند که نحوه ی وصول هر یک از آن‌ها تابع قواعد و مقررات خاصی است. اهمیت وصول چک تا حدی است که قانون گذار علاوه بر در نظر گرفتن ضمانت اجرای حقوقی زمینه را برای تنظیم شکواییه کیفری به جهت صدور چک بلامحل نیز فراهم آورده است.

اخیرا با اصلاحات قانون صدور چک در سال ۹۷، مقررات ناظر بر وصول وجه چک دستخوش تغییر و تحولاتی شده است که غالب اشخاص به جهت نا آگاهی از این دسته از مقررات و رویه ی محاکم با تضییع حقوق خود مواجه می‌شوند لذا بهره‌گیری از مشاوره حقوقی در زمینه اسناد تجاری بدیهی و روشن به نظر می‌رسد. با توجه به اهمیت بحث وصول مطالبات و ‌بهره‌گیری از مشاوره حقوقی تخصصی در حوزه اسناد تجاری و وصول مطالبات در این نوشتار قصد داریم شما را با مزایای مشاوره حقوقی اسناد تجاری بیشتر آشنا کنیم.

 

اسناد تجاری در قانون

اسناد تجاری در قانون به آن دسته از اسنادی گفته می‌شود که قانون گذار به جهت اهمیت این دسته از اسناد در روابط و معاملات میان اشخاص امتیازات خاصی برای آن در نظر گرفته است. مصداق بارز اسناد تجاری چک و سفته می‌باشند که به جهت اهمیت خاص در وصول مطالبات بسیار مورد توجه هستند.

چک و سفته از این جهت که دارای مزایایی چون واخواست و مرور زمان و امکان طرح دعوای کیفری در خصوص چک هستند می‌توانند نقش بسیار مهمی در وصول وجه و دین مدیون در فوری ترین در زمان ممکن داشته باشند. اصلاحات اخیر قانون صدور چک نیز گویای اهمیت ‌بهره‌گیری از مزایای سند تجاری است زیرا با پیشرفت روابط میان اشخاص و معاملات آنان لازم است قوانین ناظر بر اسناد تجاری به روز شود.

اسناد تجاری به خصوص چک و سفته به عنوان ابزار مالی پرداخت و جانشین پول می‌توانند نقش بسیار مهمی در سرعت معاملات و مبادلات تجاری داشته باشند.

 

مزایای اسناد تجاری

به طور کلی ‌بهره‌گیری از اسناد تجاری در روابط میان اشخاص دارای مزایای متعددی است:

  • قابلیت انتقال و ظهر نویسی
  • کاهش جابه جایی پول و وجه نقد
  • مسئولیت تضامنی متعهدین سند تجاری به این معنا که هر یک از امضا کنندگان سند تجاری اعم از صادر کننده، ظهر نویس و ضامن همزمان در برابر دارنده سند مسئول پرداخت می‌باشند.
  • درخواست تامین خواسته و دستور موقت و توقیف اموال بدهکار بدون نیاز به تودیع خسارت احتمالی
  • واخواست پذیری و اقامه دعوای حقوقی و امکان مطالبه خسارت تاخیر تادیه.

 

نحوه وصول چک

چک به عنوان مهم ترین سند تجاری تابع قواعد خاصی است. اصولا هنگامی که دارنده چک با عدم موجودی وجه چک در بانک مواجه شود، بانک گواهی عدم پرداخت صادر می‌کند در این حالت است که دارنده چک با گواهی عدم پرداخت امکان طرح دعوای حقوقی را می‌یابد.

همچنین اگر موجودی حساب از مبلغ چک کم تر باشد به تقاضای دارنده چک بانک مبلغ موجود را به او می‌پردازد و قید می‌کند و گواهی عدم پرداخت دریافت می‌کند. اخیرا با ورود چک‌های صیادی نحوه صدور گواهی عدم پرداخت متفاوت شده است که البته این امر گامی مثبت در جهت کاهش صدور چک‌های بلامحل است. با اصلاحات قانون صدور چک در سال ۹۷ دارنده چک می‌تواند جهت وصول وجه چک به جای طرح دعوای حقوقی از دادگاه درخواست صدور اجراییه کند.

البته تا پیش از این امکان وصول وجه چک از طریق اقامه دعوای حقوقی یا مراجعه به اجرای ثبت پیش بینی شده بود و طبیعتا ‌بهره‌گیری از مشاوره حقوقی چک در این زمینه می‌تواند بسیار کارساز باشد. طبیعتا وکیل متخصص در حوزه اسناد تجاری به خوبی و با بررسی اوضاع و احوال می‌تواند بهترین تصمیم را جهت وصول سریع وجه چک پیش روی شما قرار دهد.

با توجه به اصلاح قانون صدور چک در حقیقت سه راه برای وصول وجه چک در نظر گرفته شده است. وصول وجه چک از طریق اجرای ثبت، وصول وجه چک از طریق طرح دعوای حقوقی و وصول وجه چک از طریق درخواست صدور اجراییه از دادگاه صالح حقوقی. حالت اخیر این مزیت را دارد که دادگاه بدون نیاز به رسیدگی و طبیعتا طی تشریفات و پروسه طولانی دادرسی و بدون نیاز به صدور حکم، اجراییه صادر می‌کند.

 

وصول وجه چک از اجرای ثبت

وصول وجه چک از طریق اجرای ثبت طبیعتا فرایند وصول وجه چک را بسیار تسریع می‌بخشد اما طبق قانون در خصوص وصول وجه چک از اجرای ثبت پیش شرط‌های خاص قانونی لازم است. طبق قانون در وصول چک به شیوه ثبتی لازم است چک توسط بانک پرداخت شود بنابراین چک‌هایی که به عهده موسسات مالی و اعتباری صادر می‌شود امکان وصول چک به شیوه ثبتی را ندارند. وصول وجه چک از طریق اجرای ثبت از این جهت که نیازمند پرداخت هزینه دادرسی در ابتدای کار نیست می‌تواند مزیت مهم و قابل توجهی باشد.

توجه داشته باشید که در وصول وجه چک از طریق اجرای ثبت تنها امکان صدور اجراییه علیه صادر کننده چک وجود دارد بنابراین امکان صدور اجراییه به شیوه ثبتی علیه سایر مسئولان چک مانند ضامن و ظهر نویس وجود ندارد بنابراین این مسئله می‌تواند یکی از معایب وصول چک به شیوه ثبتی باشد.

 

شکایت کیفری چک

در وصول وجه چک علاوه بر طرح دعوای حقوقی امکان طرح دعوای کیفری و شکایت از صدور چک بلامحل وجود دارد. شکایت کیفری چک نیز تابع قواعد و مقررات خاصی است که طبیعتا مشاوره حقوقی در این زمینه می‌تواند نقش مهمی داشته باشد. طبق قوانین و مقررات مربوطه برای طرح شکایت کیفری چک، مجموعه شروطی لازم است که در صورت عدم تحقق هر یک امکان طرح دعوای کیفری چک وجود ندارد.

در خصوص شکایت کیفری چک لازم است توجه داشته باشید که امکان شکایت کیفری در خصوص چک سفید امضا وجود ندارد. همچنین چک نباید بابت ضمانت تعهد داده شده باشد. اگر چک بدون تاریخ باشد یا وصول وجه آن منوط به تحقق شرطی باشد امکان طرح شکایت کیفری چک منتفی است. همچنین صدور چک وعده دار مانع از شکایت کیفری می‌باشد. توجه داشته باشید که ‌بهره‌گیری از مشاوره حقوقی وصول مطالبات به جهت آگاهی و تخصص مشاورین این حوزه می‌تواند کمک کننده باشد.

توجه داشته باشید که طرح دعوای کیفری چک نیازمند رعایت مرور زمان شش ماهه است بنابراین پس از این مدت امکان طرح شکایت کیفری چک در مراجع و دادگاه کیفری برای همیشه از بین می‌رود لذا لازم است بدون فوت وقت در خصوص طرح دعوای کیفری چک با وکیل وصول مطالبات و مشاورین متخصص در حیطه اسناد تجاری چک و سفته مشورت کنید.

 

وصول وجه سفته

سفته نیز یکی از اسناد تجاری مهم است که در آن شخص امضا کننده تعهد می‌کند تا مبلغی را در زمان معین به طرف مقابل پرداخت کند. در خصوص وصول وجه سفته لازم است توجه داشته باشید که در این خصوص دارنده سفته بایستی در تاریخ سررسید سفته وجه سفته را از صادر کننده مطالبه کند و در صورت امتناع متعهد سفته از پرداخت، دارنده می‌تواند ظرف مدت ده روز از تاریخ این عدم پرداخت را به وسیله اعتراض عدم تادیه معلوم کند و پس از آن ظرف مدت ۱۰ روز از تاریخ اعتراض عدم تادیه ضمن اظهارنامه رسمی عدم پرداخت را به اطلاع برساند.

اقامه ی دعوا وصول وجه سفته نیز در دادگاه حقوقی به عمل می‌آید و در اصطلاح حقوقی به عنوان واخواست شناخته می‌شود. طبیعتا پیگیری دعوای وصول وجه سفته نیز نیازمند آگاهی از تشریفات و مقررات خاص دادرسی است که وکیل وصول مطالبات و مشاوره با مشاورین حقوقی اسناد تجاری می‌تواند بسیار راهگشا باشد.

 

سفته حسن انجام کار

یکی از شایع ترین موارد کاربرد سفته استفاده از سفته برای حسن انجام کار است. سفته حسن انجام کار یا سفته ضمانت انجام کار در حقیقت سفته ای است که کارفرما در هنگام استخدام شخص از او جهت حسن اجرای تعهدات قراردادی دریافت می‌کند. تنظیم این نوع سفته نیازمند نهایت دقت است زیرا ممکن است اسباب سوء استفاده کارفرما را فراهم آورد.

در زمینه تنظیم سفته حسن انجام کار توجه داشته باشید که این سفته بایستی بدون تاریخ باشد و به شکل در وجه حامل نباشد. طبیعتا در این راستا ‌بهره‌گیری از مشاوره حقوقی اسناد تجاری و سفته حسن انجام کار می‌تواند راهنمای شما باشد.

 

مشاوره حقوقی اسناد تجاری

اصولا اشخاص در هنگام مواجهه با چالش‌های جدی در خصوص مطالبات اسناد تجاری از جمله چک و سفته به فکر مراجعه به وکیل و ‌بهره‌گیری از خدمات مشاوره حقوقی اسناد تجاری می‌افتند. در حالی که مراجعه به وکیل یا مشاوره حقوقی اسناد تجاری پیش از مواجهه با چالش‌های دادرسی می‌تواند بسیار کارساز باشد و شما را متحمل هزینه‌ی کم‌تری کند.

بهره‌گیری از مشاوره حقوقی اسناد تجاری در ابتدای کار امکان وصول سریع وجه چک را فراهم می‌آورد. ‌بهره‌گیری از قرار‌های تامین خواسته و دستور موقت در وصول وجه چک که نیازمند احاطه و اشراف کامل به این دو نهاد قانونی است می‌تواند نقش کلیدی داشته باشد که طبیعتا یک وکیل مجرب و متخصص در اسناد تجاری می‌تواند شما را راهنمایی کند.

با توجه به نیاز عموم افراد جامعه به خدمات مشاوره حقوقی در زمینه اسناد تجاری امکان ارائه انواع خدمات مشاوره حقوقی به صورت حضوری، تلفنی و آنلاین فراهم آمده است.

 

وکیل وصول مطالبات

توجه به تخصص وکیل در حوزه اسناد تجاری و وصول مطالبات اهمیت خاصی دارد. در حقیقت وکیل وصول مطالبات با چندین سال تجربه در حوزه وصول وجه چک و اسناد تجاری و پیگیری دعاوی حقوقی و کیفری چک به تخصص و مهارت خاصی رسیده است.

بنابراین اگر در جست و جوی یک وکیل مجرب در حیطه اسناد تجاری و طرح دعاوی مربوط به اسناد تجاری هستید؛ لازم است از تخصص و مهارت وکیل در این حیطه آگاهی لازم و کافی داشته باشید. طبیعتا بررسی رزومه کاری وکیل و میزان موفقیت او در پیگیری دعاوی اسناد تجاری می‌تواند موثر باشد.

توجه داشته باشید که ارائه ادله و مستندات لازم در جهت وصول مطالبات از اهمیت بسیاری برخوردار است که یک وکیل مجرب یا مشاور حقوقی در زمینه اسناد تجاری به خوبی می‌داند که در چه موقعیتی از این ادله به نفع موکل خویش و در جهت پیروزی دعوای حقوقی بهره گیرد.

بسیار دیده شده است که اشخاص به دلیل عدم آگاهی از تشریفات لازم در پیگیری دعاوی وصول مطالبات به خصوص دعوای وصول وجه چک علی رغم ذی حق بودن با شکست مواجه شده اند و این امر به معنای طرح مجدد دعوا و صرف هزینه دادرسی مجدد است در حالی که ‌بهره‌گیری از مشاوره حقوقی اسناد تجاری می‌تواند شما را از صرف هزینه مجدد و اطاله دادرسی دور نگه دارد.

 

نتیجه‌گیری

چک و سفته به عنوان یکی از مهم‌ترین اسناد تجاری به جهت مزایای بسیار جهت وصول سریع مطالبات نقش بسیار مهمی در معاملات و روابط میان اشخاص دارند. چک و سفته تابع تشریفات خاص قانونی دادرسی می‌باشند که آشنایی با قوانین آن نیازمند تجربه و مهارت کافی است.

طرح دعوای وصول وجه چک در قانون به شیوه‌های مختلف پیش بینی شده است. وصول وجه چک از طریق اجرای ثبت اسناد می‌تواند فرایند وصول وجه چک را نسبت به طرح دعوای حقوقی وصول وجه چک تسریع بخشد همچنین اخیرا به موجب اصلاح قانون صدور چک امکان طرح درخواست صدور اجراییه از دادگاه بدون نیاز به طرح دعوا و تشریفات طولانی دادرسی فراهم آمده است.

همچنین صدور چک بلامحل به موجب قانون جرم است و تحت شرایط خاصی امکان طرح دعوای کیفری علاوه بر دعوای حقوقی را به دارنده چک می‌بخشد.طبیعتا آشنایی با تشریفات دادرسی در زمینه وصول وجه چک و سفته از طریق مشاوره حقوقی اسناد تجاری می‌تواند بسیار کارساز باشد. بدین منظور شما می‌توانید با مشاورین و کارشناسان حقوقی ما در ارتباط باشید.

رزرو وقت مشاوره

برای رزرو وقت مشاوره اسناد تجاری و بانکی کافی است به بخش رزرواسیون رفته و بر اساس نیاز خود وقت مشاوره دریافت کنید