قانون چه مجازاتی برای پنچرکردن آمبولانس تعیین کرده؟

رزرو وقت مشاوره

برای دریافت مشاوره از تیم مرکب از بهترین مشاوران حقوقی، قضایی، ثبتی و روانشناسی کافی است درخواست خود را ثبت کنید

لینک کوتاه مطلب

https://www.moshaverambash.com/?p=7352

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

شاید برای شما کاربردی باشد

درخواست مشاوره

به گزارش سایت«مشاورم باش» به نقل از سایت خبرآنلاین،روزنامه همشهری در یادداشتی به قلم یک وکیل دادگستری نوشت:خودروهای امدادی مثل آمبولانس به سبب نوع ماموریت‌شان و اینکه با جان انسان‌ها سر و کار دارند به طور قانونی مجاز هستند برخی از مقررات راهنمایی و رانندگی را رعایت نکنند؛ مثلا از چراغ قرمز یا مسیرهای ویژه عبور کنند.

درباره حادثه پنچر کردن آمبولانس به دلیل اینکه در خط ویژه پارک شده بوده نیز می توان گفت که به طور معمول نباید خط ویژه را مسدود یا خودرو را در مکان های غیر مجاز پارک کرد؛ اما اگر آمبولانس در آنجا متوقف شده این کار می‌تواند با توجه به نوع ماموریت اورژانس قابل توجیه باشد.

اگر اینطور به ماجرا نگاه شود که شاید این کار بنا بر ضرورتی مهم انجام شده و راه دیگری جز این کار وجود نداشته و امدادگران اورژانس برای نجات جان بیمار مجبور به این کار شده اند.

فرد متخلف که دو چرخ آمبولانس را پنچر کرده و عملا باعث شده که انتقال بیمار با آن امکان‌پذیر نباشد نیز باید این احتمال را می داد که شاید جان کسی در خطر بوده که آمبولانس در خط ویژه توقف کرده است.

اما آیا فرد متخلف که با پنچر کردن آمبولانس باعث شده کودک بیمار دیر به بیمارستان برسد و به دلیل همین تاخیر جانش را از دست بدهد، مرتکب جرم شده و آیا مجازاتی در انتظار او است؟

زمانی است که فردی به طور عمدی و مستقیم دست به جنایت می‌زند اما در مواردی مثل این حادثه اگر بخواهیم سختگیرانه تصمیم بگیریم به این نتیجه خواهیم رسید که فرد هرچند مرتکب فعلی نشده اما به طور غیرمستقیم باعث جنایت شده است و بنابر این جرم او تسبیب در جنایت شبه عمد است که مجازات آن پرداخت دیه است و از لحاظ جنبه عمومی جرم نیز مجازات خواهد شد.

به نظر می رسد برای برقراری نظم در جامعه نیاز به سختگیری بیشتری وجود دارد. اما اگر کمی با دیده اغماض به موضوع نگاه کنیم به این نتیجه می‌رسیم که فرد متخلف در این ماجرا مرتکب خطای محض شده است. به این معنی که فرد در ارتکاب جنایت، فعل و قصد عمدی نداشته است. در چنین مواردی مجازات خطای محض ناظر بر شخص نیست و از لحاظ جنبه عمومی جرم نیز مجازاتی در نظر گرفته نشده است و صرفا متخلف باید دیه پرداخت کند. از منظر دیگر در این پرونده فرد متخلف آمبولانس را هم که جزو اموال عمومی است، تخریب کرده و مجازات دیگری به دلیل تخریب عمدی اموال عمومی برای او در نظر گرفته خواهد شد.

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *