رییس بانک هویت ژنتیک ایران:افزون بر ۱۴۰ هزار نمونه بیولوژیک از مجرمان خطرناک اخذ شده است

رزرو وقت مشاوره

برای دریافت مشاوره از تیم مرکب از بهترین مشاوران حقوقی، قضایی، ثبتی و روانشناسی کافی است درخواست خود را ثبت کنید

لینک کوتاه مطلب

https://www.moshaverambash.com/?p=7225

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

شاید برای شما کاربردی باشد

درخواست مشاوره

به گزارش سایت«مشاورم باش» به نقل از خبرگزاری ایرنا،رییس بانک هویت ژنتیک ایران گفت: در حال حاضر بیش از ۱۴۰ هزار نمونه ژنتیک از مجرمان خطرناک اخذ شده است و از این تعداد ۲۵ هزار پروفایل ژنتیکی در سامانه بانک هویت ژنتیک ایران ثبت گردید.

رضا رئوفیان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در حال حاضر بیش از ۱۴۰ هزار نمونه ژنتیک از مجرمان خطرناک اخذ شده است و از این تعداد ۲۵ هزار پروفایل ژنتیکی در سامانه ثبت شده و سایر نمونه ها در حال استحصال پروفایل ژنتیکی و ثبت نهایی در سامانه است و همچنین لازم به ذکر است این اطلاعات کاملا به صورت محرمانه در سامانه بانک ژنتیک ذخیره و نگهداری می شوند.

رییس بانک هویت ژنتیک ایران گفت: در راستای اجرای جزء یک بند (ز) ماده ۲۱۱ قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی با هدف تسهیل و ارتقاء کیفیت رسیدگی به پرونده ها، قوه قضائیه با همکاری سازمان پزشکی قانونی، دادستانی کل کشور و نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران مکلف به تهیه شناسنامه ژنتیکی از افراد با بهره گیری از نیروهای متخصص و روش ها و تجهیزات کارآمد شد.

رئوفیان افزود: در سال ۱۳۹۲ دستورالعمل تشکیل بانک هویت ژنتیک ایران توسط ریاست وقت قوه قضائیه ابلاغ شد.

وی تاکید کرد: بانک ژنتیک به تشکیلاتی اطلاق می شود که به صورت کشوری و با هدف تعیین هویت، مشخصات فردی و نمونه های بیولوژیک انسانی افراد را دریافت کرده و پس از تبدیل به شناسه ژنتیکی به عنوان امضای بیولوژیک هر فرد در سامانه بانک ژنتیک ذخیره سازی و با نمونه های حاصل از صحنه جرم تعیین مطابقت می کند.

وی تصریح کرد :ارائه خدمات تخصصی ژنتیک در حوزه علوم قانونی در راستای کشف هویت مجرمان، افراد مجهول الهویه و انجام تحقیقات علمی و کاربردی از ویژگی های بانک ژنتیک است.

رییس بانک هویت ژنتیک ایران ادامه داد: در ابتدای تصویب برنامه پنجم توسعه پنج ساله جمهوری اسلامی ایران، سازمان پزشکی قانونی دارای پنج آزمایشگاه ژنتیک در استان های بزرگ مشتمل برتهران، اصفهان، فارس، مازنداران و خراسان رضوی بود، ولی در ادامه با هدف توسعه دامنه خدمات و افزایش توان عملیاتی، استان های سیستان و بلوچستان، خوزستان، کرمانشاه، آذربایجان شرقی و گیلان هم به این شبکه اضافه شدند.

وی تاکید کرد: پروفایل های ژنتیکی استحصال شده از نمونه های بیولوژیک اخذشده از مجرمان خطرناک پس از بارگذاری در سامانه بانک ژنتیک با نمونه هایی که از صحنه جرم جمع آوری می شود، مطابقت داده می شود و در صورت مشاهده مطابقت، موضوع برای شناسایی مجرم و دیگر موارد به مراجع قضایی ذیصلاح اطلاع داده می شود.

وی تصریح کرد: اطلاعات موجود در بانک ژنتیک شامل پروفایل مجرمان برحسب اولویت جرایم و همچنین پروفایل های کشف شده از صحنه وقوع جرم است و با تطبیق این دو می توان مشخص کرد چه کسی در چه صحنه ای مرتکب جرم و جنایت شده است و این رویه علمی نقش بسزایی را در کنترل و پیشگیری از جرایم و حل پرونده های قضایی ایفا می کند.

رییس بانک هویت ژنتیک ایران گفت: از آنجایی که تهیه پروفایل ژنتیکی فرایندی پرهزینه است، مقرر شد که مجرمان خطرناک، سابقه دار و همچنین با جرایم تکرار شونده در اولویت برای تهیه پروفایل قرار بگیرند، بر اساس این دامنه جرایم، با همکاری سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور، اخذ نمونه از محکومان حائز شرایط صورت پذیرفت.

وی ادامه داد: این اقدام با همکاری سازمان زندان ها ابتدا در تهران در سال ۱۳۹۵ و سپس در ۶  استان دیگر و بعد هم در سطح کشور پیاده سازی شد.

رئوفیان اعلام کرد: بانک  هویت ژنتیک ایران بر اساس تکالیف قانونی و پیرو صدور دستورالعمل تشکیل بانک در سال ۱۳۹۲ با محوریت قوه قضائیه و در زیر مجموعه سازمان پزشکی قانونی کشور تشکیل شد، طبق دستورالعمل ابلاغی، ارکان بانک ژنتیک شامل هیات مدیره، رئیس هیات مدیره، رئیس بانک ژنتیک و تشکیلات اجرایی است.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *