رئیس دیوان عالی کشور: دادرسی‌های طولانی متاثر از قوانین است

رزرو وقت مشاوره

برای دریافت مشاوره از تیم مرکب از بهترین مشاوران حقوقی، قضایی، ثبتی و روانشناسی کافی است درخواست خود را ثبت کنید

لینک کوتاه مطلب

https://www.moshaverambash.com/?p=7501

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

شاید برای شما کاربردی باشد

درخواست مشاوره

به گزارش سایت«مشاورم باش»به نقل از خبرگزاری جمهوری اسلامی،رئیس دیوان عالی کشور گفت: متأسفانه قوانین ما به گونه‌ای است که اطاله دادرسی در برخی مواقع در آن اجتناب ناپذیر است در حالی که دستگاه قضایی نباید ملعبه دست این و آن باشد.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی دادگستری کل استان فارس، حجت‌الاسلام و المسلمین سید احمد مرتضوی مقدم پنجشنبه در همایش صلح یاران شوراهای حل اختلاف دادگستری استان فارس با بیان اینکه هرگاه پرونده‎ای مطرح شود ما مکلف به رسیدگی هستیم، افزود:‌ گاهی اطاله دادرسی بر اثر توقعات بیجا انجام می‌شود، دادگاه رأی می‎دهد، فرد وکیل می‌گیرد و اعتراض می‌کند، طرف مقابل دوباره تقاضای اعاده دادرسی می‌کند.

 با پیش قدمی یک مصلح کار بدون هزینه و وقت کمتری انجام می‌شود
 رئیس دیوان عالی کشور در بخش دیگری از سخنان خود با تشکر و قدردانی از خدمات ارزنده شوراهای حل اختلاف در امر صلح و سازش، خطاب به صلح‌یاران این شوراها گفت: کار شما سبب می‌شود که زحمات و فشار کار دستگاه قضایی کمتر شود و از طرفی با پیش قدمی یک مصلح کار بدون هزینه و وقت کمتری انجام می شود.
ملزومات ساخت جامعه سالم
حجت الاسلام و المسلمین مرتضوی مقدم همچنین با بیان اینکه یک جامعه مطلوب و صالح چهار رکن لازم دارد اظهار کرد:لذا توصیه به توصیه جوانان به حق، مراقبت از آنها و ترغیب آنها به سمت ارزش‌های دینی اهمیت بسزایی دارد چرا که اگر جوانان ما از ارزشهای دینی تهی شوند جامعه ما سالم نخواهد بود.
وی ادامه داد: وظیفه ما ساخت یک جامعه سالم با ایمان، عمل صالح و تواصی به حق و صبر است و در این میان ایجاد صلح و آشتی بین مومنین فرع بر این قضیه است.

ایمان، عمل صالح و تواصی به حق و صبر چهار رکن جامعه سالم است
وی ادامه داد: هرگاه قرار باشد خداوند امر مهمی را تذکر بدهد قسم یاد می‌کند ، خداوند قسم یاد کرده است که انسان دائماً در خسران و زیان است مگر اینکه چهار شاخصه، ایمان، عمل صالح و تواصی به حق و صبر را سرلوحه کار خود قرار دهد.  
رئیس دیوان عالی کشور افزود: ایمان و عمل صالح نیاز به تداوم دارد تا در جامعه ارزش شوند و مورد توجه همیشگی قرار بگیرند به همین دلیل باید به حق و صبر به صورت مرتب تواصی شود.
مرتضوی مقدم عنوان کرد: تواصی به حق گاهی در یک محدوده کوچک مثل خانواده انجام می شود که در این صورت خانواده همیشه سالم و صالح باقی می‌ماند چرا که در هر زمان، تزلزل در خانواده ایجاد شود با تواصی به حق از آن پیشگیری می شود.
پرونده‌های اختلافات خانوادگی و طلاق از آثار عدم تواصی به حق است
رئیس دیوان عالی کشور با بیان اینکه پرونده‌های اختلافات خانوادگی و طلاق از آثار عدم تواصی به حق است، گفت: جامعه روحانیت و آموزش و پرورش و سایر ارگان ها و نهادهای مرتبط می توانند در این قضیه نقش آفرین باشند چرا که هر چه تواصی به حق کم شود جامعه به سمت اضمحلال می رود.
 وی به اهمیت تواصی به حق در عرصه اجتماعی اشاره کرد و گفت: در هر شهر و بلادی که روحانیت در آن فعال بوده با جامعه سالمی روبرو بوده‌ایم، در گذشته سرقت و مشکلات اجتماعی بسیار کم بود که همه اینها از برکات وجود روحانیت بوده است.
 مرتضوی مقدم با تأکید بر اینکه هرچه تواصی به حق کم شود جامعه به سوی انحطاط و اضمحلال پیش میرود اظهار کرد: در حال حاضر شاهد هستیم که در برخی خانواده‌ها به جای فرزند، سگ نگهداری می کنند که همه اینها به دلیل عدم تواصی به حق است.
چرایی افزایش کلاهبرداری، خیانت و تجاوز به حقوق دیگران
وی افزود: افزایش کلاهبرداری، خیانت، تجاوز به حقوق دیگران نیز به دلیل این است که تواصی به حق کم شده است، در حالی که این عرصه باید فعال بماند تا جامعه سرپا بماند، هر کجا این مهم، درست اجرا و تقویت شود شاهد جامعه سالم خواهیم بود.
حفظ ارزش‌های دینی و اسلامی با توصیه به حق انجام می‌شود
رئیس دیوان عالی کشور با بیان اینکه حفظ ارزش‌های دینی و اسلامی با توصیه به حق انجام می‌شود، اظهار کرد: در حال حاضر بسیاری از خانواده‌ها با هم بیگانه‌اند و بین آنها صله رحم انجام نمی‌شود در حالی که اسلام به این ارزشها، خیرخواهی برای یکدیگر و تقوا بسیار سفارش کرده است.
رعایت تقوا در جامعه امروز بسیار دشوار است
مرتضوی مقدم ادامه داد: رعایت تقوا در جامعه امروز بسیار دشوار است، زمینه‌‎های فساد در فضای مجازی زیاد شده است و جوانان ما در معرض این آسیب هستند، لذا توصیه به توصیه جوانان به حق، مراقبت از آنها و ترغیب آنها به سمت ارزش‌های دینی اهمیت بسزایی دارد چرا که اگر جوانان ما از ارزشهای دینی تهی شوند جامعه ما سالم نخواهد بود.
 وی با بیان اینکه جامعه روحانیت نقش بسیار بالایی در ساخت جامعه دارد گفت: مطالبی که ائمه جماعات در مساجد و ادارات بیان می‌کنند باید سازنده باشد این مطالب را با مطالعه‌ای که از قبل دارید انتخاب کنید و تواصی به حق را مورد توجه قرار دهید، همچنین عزیزان ما در کلانتری‎ها هنگامی که شکایت و پرونده‌ای مطرح می‌شود می‌توانند نقش اصلاحی داشته باشند چون هدف ما اصلاح و گذشت است.
اهمیت فرهنگ‌سازی ارزش های دینی در مدارس
 رئیس دیوان عالی کشور با اشاره به اهمیت فرهنگ‌سازی ارزش های دینی در مدارس تاکید کرد: در سایر کشورها از همان پایه، کودکان را در مدارس با معیار نظم و رعایت قوانین و مقررات آشنا می‌کنند و آموزش‌های لازم را به آنها می‌دهد، معلمان ما نیز در مدارس باید به فرهنگ سازی و آموزش ارزشهای دینی توجه زیادی داشته باشند.
 وی به رسالت بسیج در تواصی به حق اشاره کرد و گفت: بسیج در هر بر برهه و بحران موفق عمل کرده است و در اصلاح و تواصی به حق نیز می‌تواند موثر عمل کند و نقش برجسته‌ای در این عرصه دارد.
 مرتضوی مقدم افزود: نباید نسبت به از بین رفتن ارزش‌های دینی بی‌تفاوت بود هر کدام از ما در این میان وظیفه‌ای برعهده داریم.
وی با ذکر مثالی در این زمینه گفت: هر اداره‌ای که در آن یک مدیر صالح و توانمند وجود دارد، در کار خود موفق است و خدمتگزاری، پاسخگویی و رضایتمندی در آن اداره بیشتر است، همه اینها از برکت مدیر صالح و توانمند است.
بنا بر این گزارش، در این همایش که با حضور نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز ، تولیت محترم آستان احمدی ومحمدی(ع)، رئیس کل دادگستری استان و جمعی از مقامات مسئول قضایی و اجرایی استان فارس برگزار شد، صلح یاران احمدی ( هیات ویژه آستان مقدس احمد بن موسی شاهچراغ (ع) ) آغاز به کار کرد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *