احیا نقش نظارتی دیوان عالی کشور در دوره «تحول و تعالی»

رزرو وقت مشاوره

برای دریافت مشاوره از تیم مرکب از بهترین مشاوران حقوقی، قضایی، ثبتی و روانشناسی کافی است درخواست خود را ثبت کنید

لینک کوتاه مطلب

https://www.moshaverambash.com/?p=7084

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

شاید برای شما کاربردی باشد

درخواست مشاوره

به گزارش سایت «مشاورم باش» ، به نقل قول از خبرگزاری مهر؛ نشست حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضوی‌مقدم، رئیس دیوان عالی کشور و علی القاصی رئیس کل دادگستری استان تهران با هیئت قضائی نظارت و بازرسی دیوان عالی کشور و قضات مجتمع قضائی عدالت برگزار شد.

القاصی در این نشست گفت: هیأت محترم نظارت و بازرسی دیوان عالی کشور که متشکل از قضات شریف و فرهیخته است، طی هفته جاری در مجتمع‌های قضائی شهر تهران مستقر شدند و کار بازرسی و بررسی وضعیت عملکرد مجموعه قضائی استان تهران را در دستور کار قرار داده‌اند.

رئیس کل دادگستری استان تهران ضمن تقدیر از اقدامات هیأت نظارت و بازرسی دیوان عالی کشور و نقش آن در ارتقا وضعیت مجموعه قضائی استان تهران عنوان کرد: قضات شریف دیوان عالی کشور که به تعبیر شایسته‌ای به‌عنوان عصاره عدلیه محسوب می‌شوند، انسان‌های شریف، عالم و آگاه به امورات قضائی محسوب می‌شوند و حضور ایشان در واحدهای قضائی در سراسر استان تهران و به‌ویژه در شهر تهران حتماً موجب خیر و برکت، اصلاح، هدایت و ارتقا مجموعه قضائی استان تهران خواهد شد.

وی حضور هیأت نظارت و بازرسی دیوان عالی کشور در واحدهای قضائی را دارای مزیت‌های فراوانی از حیث انتقال تجربه و دانش قضائی دانست و در عین حال از منظر رفتاری، عملکرد قضائی و روانی برای قضات مؤثر و مثبت ارزیابی کرد.

 

احیا نقش نظارتی دیوان عالی کشور در دوره «تحول و تعالی»

القاصی با اشاره به مغفول ماندن نقش نظارتی دیوان عالی کشور در سال‌های گذشته عنوان کرد: دیوان عالی کشور به‌عنوان عالی‌ترین مرجع قضائی، نقش نظارتی بر دادگاه‌ها را حسب قانون اساسی بر عهده دارد؛ اما این نقش مهم، برای سالیان متمادی بر زمین مانده بود.

رئیس کل دادگستری استان تهران ادامه داد: این وظیفه مهم نظارتی، در دوره «تحول و تعالی» و با حضور ارزشمند ریاست محترم دیوان عالی کشور به‌صورت نظام‌مند احیا شد و بر اساس آئین‌نامه‌ای که از سوی ریاست قوه قضائیه ابلاغ شد، چارچوب قانونی، وظایف و مأموریت‌های دیوان عالی کشور برای تحقق این مأموریت خطیر تعیین شد؛ به‌طوری که امروز، شاهد تحقق این وظیفه قانونی از سوی دیوان عالی کشور در واحدهای قضائی سراسر کشور هستیم.

وی بازرسی‌های انجام شده از شهرستان‌های استان تهران در ماههای گذشته از سوی هیأت نظارت و بازرسی دیوان عالی کشور را مورد اشاره قرار داد و در عین حال اظهار کرد: در جلسه‌ای که ریاست محترم دیوان عالی کشور همراه جمعی از قضات شریف و فرهیخته در دادگستری استان تهران حضور پیدا کردند، دستاوردهای ناشی از بازرسی‌های صورت‌گرفته از سوی قضات دیوان عالی کشور در حضور مدیران واحدهای قضائی استان تهران مطرح شد و گزارشات، حاکی از این بود که قضات شریف دیوان عالی کشور علی‌رغم مشغله و تراکم کاری در یک به یک شعب قضائی در شهرستان‌ها حضور پیدا کرده بودند و وضعیت رسیدگی‌های قضائی را هم به‌لحاظ شکلی و هم به‌لحاظ ماهوی مورد بررسی قرار دادند.

القاصی با بیان اینکه گزارش نهایی بازرسی واحدهای قضائی شهرستان‌های استان تهران در هفته گذشته توسط ریاست محترم دیوان عالی کشور به دادگستری استان تهران ابلاغ شد، گفت: این گزارش از چند جهت آموزنده بود و یک جهت آن، به‌دلیل توجه و عنایت ویژه هیأت نظارت و بازرسی دیوان عالی کشور به‌دور از نگاه مچ‌گیرانه، به نقص‌ها، کاستی‌ها و اشکالاتی بود که در فرایند رسیدگی‌های قضائی و پاسخ‌گویی به مراجعین وجود دارد.

 

گزارش بازرسی واحدهای قضائی شهرستان‌های تهران با حسن نیت تهیه شد

رئیس کل دادگستری استان تهران با تاکید بر اینکه گزارش نهایی بازرسی واحدهای قضائی شهرستان‌های استان تهران با حسن نیت و نگاه دلسوزانه تهیه شده‌است، اظهار کرد: رهنمودهای ارائه شده قابل توجه بود و در عین حال از بروز اطاله در گزارش خودداری شده بود و نکات اساسی و مهم در هر حوزه قضائی جمع‌بندی و ارائه شد.

القاصی تصریح کرد: متعاقب دریافت گزارش نهایی بازرسی واحدهای قضائی شهرستان‌های استان تهران ضمن تعیین هیأتی دستور داده شد تا ظرف مدت کوتاهی نسبت به پیگیری روند اجرایی شدن نقطه نظرات و پیشنهادات هیأت نظارت و بازرسی دیوان عالی کشور اقدام کنند و در خصوص همکارانی که از سوی هیأت نظارت و بازرسی دیوان عالی کشور پیشنهاد ارتقا مطرح شده بود، افراد در کمیسیون نقل و انتقالات دادگستری استان تهران مطرح و پیشنهاد گردید تا در اولین کمیسیون استان در خصوص ارتقا شغلی این افراد تصمیم‌گیری شود.

رئیس کل دادگستری استان تهران تاکید کرد: هر چه نتایج بازرسی‌ها در مدت زمان کوتاه‌تری در اختیار دادگستری قرار گیرد قطعاً روند اجرایی شدن آن با سرعت بیشتری در دستور کار قرار خواهد گرفت و پیگیری خواهد شد تا اشکالات و ایرادات احصاء شده در اسرع وقت برطرف شود.

 

«کمبود کادر اداری و قضائی» مهم‌ترین چالش موجود در مجموعه قضائی استان تهران است

وی مهم‌ترین چالش موجود در مجموعه قضائی استان تهران را «کمبود کادر اداری و قضائی» مطرح کرد و در عین حال گفت: در حال حاضر در دادگاه‌های تجدیدنظر ۸۹ شعبه فعال وجود دارد و میانگین وارده در دادگاه‌های تجدیدنظر ماهانه ۲۳ هزار پرونده است.

القاصی بیان کرد: از طرفی؛ میانگین وارده شعب خانواده تجدیدنظر در سال گذشته ماهانه ۳۲۶ پرونده، میانگین وارده به شعب حقوقی تجدیدنظر ۲۴۵ پرونده و میانگین وارده به شعب کیفری تجدیدنظر ۲۱۵ پرونده است که به همین میزان نیز با تلاش همکاران پرونده‌ها مختومه شده‌اند.

رئیس کل دادگستری استان تهران با بیان اینکه مجموعه قضائی استان تهران در حال حاضر از نظر کمبود کادر قضائی و اداری در رنج و مشقت است، گفت: اگر زمینه‌های جذب قاضی فراهم نشود، رفع معضل اطاله دادرسی بسیار سخت خواهد بود.

 

وضعیت خاص و ویژه دادگستری استان تهران از حیث صلاحیت‌های رسیدگی و حجم وارده‌ها تهران

وی با تاکید به وضعیت خاص و ویژه دادگستری استان تهران از حیث صلاحیت‌های رسیدگی و حجم وارده‌های تهران در مقایسه با سایر استان‌ها گفت: یک چهارم مانده کل پرونده‌های کشور مربوط به استان تهران است و لذا باید به همین میزان از نظر عده و عده و امکاناتی که تخصیص داده می‌شود، به‌خصوص از نظر نیروی انسانی، نسبت به مجموعه قضائی استان تهران توجه داشت.

رئیس کل دادگستری استان تهران با تاکید بر اینکه حجم فزاینده و قابل توجه ورودی‌ها در کیفیت رسیدگی‌های قضائی و اتقان آرا مؤثر است، اظهار کرد: در دادگاه‌های بدوی و محاکم، به‌خصوص در شهر تهران و در مجتمع قضائی عدالت میانگین وارده هر شعبه ۲۰۰ پرونده است و یا حتی بیشتر از این میزان به شعب حقوقی که جنس پرونده‌های آن خاص و متفاوت است، پرونده قضائی وارد می‌شود.

 

سه واقعیت قابل توجه در مجتمع قضائی عدالت

وی «کثیرالخواهان بودن»، «حجم بالا و قابل توجه مطالبات» و «پیچیدگی‌های فرایندهای قضائی» را سه واقعیت قابل توجه در مجتمع قضائی عدالت عنوان کرد و در عین حال گفت: غلبه بر این سه واقعیت، نیازمند صرف وقت طولانی و اعمال دقت نظر برای انجام رسیدگی‌های قضائی است.

القاصی با اشاره به ایجاد صلاحیت اختصاصی رسیدگی به پرونده‌های حقوقی در مجتمع قضائی عدالت اظهار کرد: پیش از این، مجتمع قضائی عدالت هم به پرونده‌های کیفری و هم به پرونده‌های حقوقی رسیدگی می‌کرد؛ اما طی بازدیدی که از این مجتمع قضائی صورت گرفت، پیشنهاد شد تا در این مجتمع قضائی به‌صورت تخصصی صرفاً به پرونده‌های حقوقی رسیدگی شود و بر همین اساس، شعب کیفری از مجتمع قضائی عدالت منفک و به مجتمع قضائی قدس انتقال یافت تا میزان ورودی‌ها کنترل و مجتمع به پرونده‌های حقوقی اختصاص پیدا کرد.

 

مجموعه قضائی استان تهران، پیشانی دستگاه قضائی در ام‌القرای جهان اسلام است

رئیس کل دادگستری استان تهران در ادامه حضور شخص رئیس دیوان عالی کشور به‌همراه هیأت نظارت و بازرسی دیوان عالی کشور در واحدهای قضائی را در راستای ارتقا رضایت شهروندان نسبت به عدلیه مؤثر ارزیابی کرد و گفت: مجموعه قضائی استان تهران، پیشانی دستگاه قضائی در ام‌القرای جهان اسلام است و به‌همین جهت، بهبود وضعیت آن از حیث نیروی انسانی سبب درخشش هر چه بیشتر عدلیه در اذهان عمومی و افزایش اعتماد جامعه به دستگاه قضائی خواهد شد.

 

هر کدام از همکاران قضائی بیش از ۲۰۰ پرونده را در هر ماه مختومه می‌کنند

وی در ادامه با اشاره به تلاش‌های شبانه روزی قضات در مجموعه قضائی استان تهران عنوان کرد: هر کدام از همکاران قضائی بیش از ۲۰۰ پرونده را در هر ماه مختومه می‌کنند و حتی در برخی از روزهای تعطیل با حضور در محل کار به پرونده‌های قضائی رسیدگی می‌کنند.

القاصی با تاکید بر اینکه تمامی انرژی مجموعه قضائی استان تهران این است که بیش از این در روند رسیدگی به پرونده‌های قضائی اطاله ایجاد نشود، اذعان کرد: خوشبختانه در دادسرای تهران از لحاظ میزان موجودی وضعیت مناسبی است و رسیدگی‌ها به‌روز است؛ اما محاکم بدوی و تجدیدنظر از حیث انباشت پرونده‌ها وضعیت راضی کننده‌ای ندارد.

 

کاهش ۳۴ هزار پرونده از موجودی مجموعه قضائی استان تهران در دو ماهه پایانی سال گذشته

رئیس کل دادگستری استان تهران با اشاره به کاهش ۳۴ هزار پرونده از موجودی مجموعه قضائی استان تهران در دو ماهه پایانی سال گذشته بیان کرد: در اردیبهشت‌ماه سال جاری نیز با تلاش همکاران قضائی در استان تهران قریب به ۱۴ هزار پرونده از موجودی کاهش پیدا کرد و بر اساس برنامه عملیاتی ابلاغ شده سامان دادن وضعیت رسیدگی‌ها از جهت کمی و کیفی با جدیت پیگیری می‌شود؛ اما تا زمانی که رسیدگی‌ها به‌روز نشود نمی‌توان بر آن آرمانی که در خصوص کیفیت رسیدگی‌ها وجود دارد، دست پیدا کرد.

وی ابراز امیدواری کرد تا با هدایت‌ها و اقدامات اصلاحی هیأت نظارت و بازرسی دیوان عالی کشور بتوان در جهت بهبود و ارتقا کیفیت رسیدگی‌ها و ساماندهی امور گام‌های مؤثری برداشت.

القاصی در پایان از اقدامات تحولی رئیس دیوان عالی کشور و انتصاب مدیران شایسته، خوش‌نام، عالم و مورد قبول مجموعه قضائی استان تهران در حوزه‌های نظارتی و بازرسی تقدیر به‌عمل آورد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *